Mesh – rozdzielczość, LOD – o co właściwie chodzi?
Mesh dla Flight Simulatora podzielony jest na kilka poziomów zależnie od rozdzielczości siatki wysokościowej jaka została użyta.
Im większa rozdzielczość (LOD – level of detail to właśnie poziom rozdzieczości) tym więcej informacji o ukształtowaniu terenu można przekazać. Wraz ze wzrostem rozdzielczości pojawią się drobne pagórki, skarpy i większe rowy.
LOD 6 | ok. 600m |
LOD 7 | ok. 300m |
LOD 8 | ok. 150m |
LOD 9 | 76m |
LOD 10 | 38m |
LOD 11 | 19m |
LOD 12 | 10m |
LOD 13 | 5m |
LOD 14 | 2m |
LOD 15 | 1m |
LOD 16 | 0,6m |
Tabela powyżej pokazuje jak wygląda stosunek poziom LOD do wielkości „kratki” w meshu. Wysokości w obrębie kratki są mocno uśrednione. Najbardziej widocznym efektem niskiego LOD są bardzo delikatnie zarysowane szczyty górskie. Przy domyślnym Meshu granie Himalajów wyglądają jak połoniny w Bieszczadach. Po dodaniu lepszego mesha nabierają ostrości.
Drugim łatwo zauważalnym efektem poprawienia mesha jest wzrost ilości szczegółów – zamiast płaskiego terenu lub płaskiego i równego zbocza widzimy teren, który jest pofałdowany. Im większy LOD tym więcej drobnych detali, których spodziewamy się w terenie.
Mesh SRTM
Popularnym oznaczeniem mesha jest SRTM. Jest to skrót od Shuttle Radar Topography Mission – misji przeprowadzonej przez agencje kosmiczne, dzięki której stworzono numeryczny model terenu. Dane pozyskane w tej misji są dostępne publicznie i wielu twórców skorzystało z nich budując swoje dodatki.
O misji można przeczytać na Wikipedii.
Czym mesh nie jest?
Mesh nie jest scenerią ani nie zawiera obiektów. To co widzimy na ziemi (w sensie drogi, pola, lasy itp) to inne elementy scenerii ustawione na meshu. Mesh to tylko siatka terenu na której są rysowane wszystkie pozostałe elementy.
Często występujące problemy
Niestety zarówno domyślny jak i dodatkowe meshe mogą powodować błędy. Problem w najmniejszym stopniu dotyczy meshów płatnych, które były odpowiednio testowane, ale i w nich nie udało się wydawcom wyeliminować wszystkich problemów.
Najczęściej spotykanym zjawiskiem jest przepaść na skraju lotniska, efekt lotniska na nasypie lub lotnisko w dziurze. Wszystkie te problemy wynikają z niedostosowania wysokości lotniska do wysokości meshu. Lotnisko wymusza na swoim obszarze odpowiednią wysokość – na granicy tworzy się przepaść i lotnisko wystaje z terenu (lub chowa się w nim). Twórcy dodatków starają się na ile to możliwe dopasowywać lotniska do najpopularniejszych meshów jeśli takie problemy mogą wystąpić.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!