Flight Simulator X i dodatki (add-ony)
Większość tekstów w Szkole CalypteAviation będzie poświęconych jednej symulacji – Flight Simulator X – dlatego postaram przybliżyć się ten program (czy raczej to środowisko – program i wszystkie dodatki, które go wzbogacają).
To co czyni rodzinę Flight Simulatorów wyjątkową na tle większości symulatorów to wsparcie niezależnych wydawców, którzy rozszerzają produkt dostarczony przez Microsoft. To dzięki tym twórcom możemy się cieszyć lepszą grafiką, bardziej efektowną pogodą, dodatkowymi samolotami, poprawnym ukształtowaniem terenu i siecią drogową odpowiadającą rzeczywistości.
FSX jest symulatorem globalnym – to oznacza, że możemy ustawić nasz samolot w dowolnym kraju i z lotniska odpowiadającego rzeczywistemu wystartować w lot w dowolnym kierunku.
Jednak odwzorowanie rzeczywistości różni się w zależności od tego, który region wybierzemy. Latając w Stanach (szczególnie na Hawajach) zauważymy, że góry są bardziej strome, miasta bardziej rozbudowane, a lotniska mają układ zgodny z rzeczywistym. W środkowej Azji góry (Himalaje) są dziwnie płaskie, miasta składają się z kilku budynków, większość dróg została pominięta, a lotniska, poza rzeczywistym pasem startowym niczym nie przypominają tych prawdziwych. Aby poprawić te niedostatki możemy skorzystać z dodatków – scenerii, lotnisk, meshów, itp.
Scenerie, mesh, pogoda, traffic…
Rewelacyjny opis tych dodatków (wraz z wyjaśnieniem niejasnych terminów) sporządził PZL Belfegor na forum Aztec.pl – nie pozostaje mi nic innego jak polecić lekturę:
Globalne dodatki dla FSX (Aztec.pl)
Dodatkowe samoloty
Obok wymienionych „globalnych dodatków” ważnym czynnikiem poprawiających doświadczenie wirtualnego latania na Flight Simulatorze są dodatkowe samoloty. Dzięki nim wybór maszyny, którą wzniesiemy się w przestworza jest szerszy, a ponadto dodatkowe samoloty mogą być znacznie bardziej zaawansowane technicznie od tych, które otrzymujemy w pakiecie z FSX.
Inne dodatki
Dzięki ogromnym możliwościom rozbudowy FSX lista dodatków nie jest zamknięta. Kolejne dodatki, które umożliwiają rozszerzenie samego symulatora to:
- Misje (missions) – gotowe zadania do wykonania, które zostaną ocenione i nagrodzone jeśli spełnione zostaną kryteria. Jeśli akurat borykasz się z problemem „gdzie by tu polecieć i czym?” – gotowa misja jest rozwiązaniem.
- Panele (panels) – samoloty w FSX mają panele kokpitu różnej jakości, dodatkowe umożliwiają poprawienie tych, którymi wirtualny pilot dysponuje. Obecnie, wraz z upowszechnieniem kokpitów wirtualnych i wzrostem jakości (i ilości) samolotów dodatkowych, rynek paneli maleje, ale nadal są dobrym rozwiązaniem dla osób szukających rozwiązań, które wykraczają poza standardowe wyposażenie samolotu. Przykładem paneli (choć dość nietypowych – działających poza FSX) jest pakiet vasFMC – komputer zarządzania lotem, który można uruchomić w każdym samolocie. Inne ciekawe i nadal aktualne wykorzystanie paneli to dodatki „historyczne” do samolotów – np. panel Sekstantu do nawigacji astralnej i specjalny panel, który umożliwia nawigację w oparciu o radio ranges – pomoce nawigacyjne sprzed 50 lat.
- Dźwięki (sounds, soundsets, itp) – pakiety dźwięków nagranych w prawdziwych samolotach i przy prawdziwych, pracujących silnikach dodają realizmu i poprawiają wrażenia podczas lotu.
- Plany lotów (flight plans) – podobnie jak w przypadku misji są odpowiedzią na pytanie „gdzie by tu polecieć”. W odróżnieniu od misji nie są nastawione na ocenę – raczej na pokazanie ciekawej trasy i przekazanie informacji potrzebnych do wykonania lotu.
- Programy i pliki użytkowe (utilities) – wielka grupa programów, które działają na ogół obok FSX. Zakres funkcji może obejmować planowanie lotu, planowanie paliwa, obliczenia nawigacyjne, zapisywanie trasy lotu, itd. Do tej grupy zaliczyłem również dokumenty z informacjami o FSX (np. listy lotnisk, wizualizacje lotnisk w Google Earth) i o samolotach (dodatkowe instrukcje, checklisty, tabele spalania).
- Malowania (repaints, liveries) – tekstury do samolotów, które umożliwiają zmianę (lub poprawienie) wyglądu.
Ilość dodatków, spośród których możemy wybierać idzie w dziesiątki tysięcy. Następne artykuły poświęcone będą temu „jak instalować dodatki„, od czego zacząć – „Scenerie do FSX: pakiet startowy” oraz temu „gdzie znaleźć darmowe i płatne add-ony„. Miłej lektury.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!